måndag 29 augusti 2011

Sjuklingen fortsätter..

Skulle gått och lagt med för länge sen men hör och häpna- jag pluggar och det är faktiskt om något jag tycker är riktigt intressant, pedagogisk dokumentation. Hittade en jätte bra sida som formulerar det som vi alla tänker när folk bara tror vi passar barn..

Det som är det tragiska med det hela, vi fick en och en halv vecka på oss innan vi har examination. Äntligen något riktigt intressant som vi kan ha användning av på våra förskolor och som vi alla brinner för och då måste vi stressa fram ett resultat. Nu eftersom jag har varit sjuk har jag verkligen satt mig in i uppgiften och faktiskt läst alla böcker,artiklar och lite där till som var intressant för uppgiften men jag menar om jag inte hade varit sjuk hade jag nog inte ens hunnit med hälften.. Tragiskt.. Mjaa

Men nu har jag fått skriva av mig om skolan.. Lite av en seriös sida som jag faktiskt har :P Den ni:P Jag älskar mitt jobb av flera anledningar, inte bara för att jag får leka om dagarna ;)

Det är inte lite jag ska göra när jag är förskollärare, nu är jag ju "bara" barnskötare med helhetsansvar... dom dagarna det står i min utvecklingsplan (internskämt).

Kompetensprofil för förskollärare


Mötet med barnet
I mötet med barnet ska förskolläraren visa sin förmåga att:
1.Bedöma och dokumentera det enskilda barnets behov och utforma utbildningen så att barnet får det stöd, den hjälp och de utmaningar barnet behöver
2.Utforma undervisningen i enlighet med de nationella målen i läroplanen och anpassa utbildningen till såväl det enskilda barnet som till barngruppen, sammanhanget och situationen
3.Ta ansvar för att stimulera och utmana barnets utveckling och lärande genom att erbjuda en pedagogisk miljö där lärandet sker i vardagliga, lekfulla och för barnet funktionella sammanhang
4.Ha ett medvetet och engagerat förhållningssätt till barnets möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen för språk, matematik, naturvetenskap och teknik
5.Ta ansvar för att följa upp och kommunicera barnets lärande och utveckling med föräldrarna


Ledarskap

I sitt ledarskap ska förskolläraren visa sin förmåga
1.Leda och organisera arbetet så att en trygg lärandemiljö skapas som grundar sig på ömsesidig respekt och samarbete
2.Se fördelar med barns olikheter och genom detta stimulera barnens sociala gemenskap och ansvarskänsla
3.Eftersträva en god relation till barnen som karaktäriseras av ömsesidig respekt, förtroendefullt förhållningssätt samt positiva förväntningar
4.Skydda varje barn mot skada, kränkningar, trakasserier och diskriminering
5.Låta barnen utveckla sina förmågor oberoende av könstillhörighet


Samverkan
I sin samverkan ska förskolläraren visa sin förmåga att:
1.Vara saklig och objektiv i yrkesutvecklingen och därmed kunna uppfattas som rättvis av barnen
2.Ha ett nära samarbete med kollegor, föräldrar och
3.Delta i förskolans kontakter med samhället i övrigt
4.Delta i det systematiska kvalitetsarbetet den förskoleenhet där förskolläraren är anställd
5.Respektera såväl kollegors som andra yrkesgruppers kompetens, skyldigheter och ansvar i den dagliga verksamheten
6.Förstå och följa den människo- och kunskapssyn som förskollärares yrkesetik vilar på samt diskutera och bearbeta yrkesetiska ställningstaganden


Ansvar för lärande och yrkesutveckling

Förskolläraren ska kunna ta ansvar för sitt eget lärande och sin egen yrkesutveckling, genom att:
1.På ett systematiskt sätt reflektera över sitt praktiska arbete enskilt och tillsammans med andra
2.Bedöma vilken effekt olika metoder har för barns lärande och utveckling och anpassa arbetet därefter
3.Tillägna sig aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
4.Bedöma sitt eget behov av kompetensutveckling

Inga kommentarer: